İlköğretimde zorbalık


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELDA İLHAN ALPER

Danışman: AYNUR OKSAL

Özet:

Okullarda meydana gelen saldırganlık olaylarının bir türü olan okul zorbalığı eğitim-öğretim etkinliklerini olumsuz yönde etkilemektedir. Çocuklar üzerindeki psikolojik ve sosyolojik etkileri sadece okul yıllarıyla sınırlı kalmayıp yasamın sonraki dönemlerinde de devam etmektedir. Bu etki sadece zorbalığa maruz kalan kurbanların değil, aynı zamanda zorbalığa tanık olanların ve zorbaca davranısları alıskanlık haline getiren çocukların da gelisimini olumsuz biçimde etkilemektedir. Bu bilgilerden hareketle, bu çalısmanın amacı, Đlköğretim 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin, maruz kaldıkları zorbalık türleri, bunların görülme sıklığı, zorbalığın görülme türünde sınıf düzeyi ve cinsiyete bağlı olarak incelemek ve mevcut durumu ortaya koymaktır. Çalısma kapsamında veri toplamak amacıyla; öğrencilerin maruz kaldıkları fiziksel veya sözel zorbalıkların ne sıklıkla meydana geldiğini, bu eylemleri yapanların cinsiyetleri ve öğrencilerin yardım aldığı kisi veya kisileri, sorgulayan anket çalısması uygulanmıstır. Arastırmaya 119 kız, 131 erkek olmak üzere toplam 250 öğrenci katılmıstır. Uygulama sonunda bilgi toplama formunda yer alan sorular yüzde ve frekansları hesaplanarak tablolar halinde özetlenmistir. Belirli bir okul ortamında öğrencilerin olası zorbalıklara maruz kalıp kalmadıkları konusunda bir fikre varabilmek, kuskusuz o ortamdaki kisilerin görüsünü almayı ve ortama etki eden birçok değiskenin incelenmesini gerektirir. Bu nedenle; bu çalısma çerçevesinde “veli, öğretmen, okul yöneticileri ve diğer unsurlar” aktif olarak yer almadığı için, elde edilecek bulgular sınırlılık gösterebilir.