Azerbaycan'da ailede din eğitimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSLAM MUSAYEV

Danışman: MEHMET AKİF KILAVUZ

Özet:

İsrail Technion ÜniversitesiBir alan araştırması olan, ‘‘Azerbaycan’da Ailede Din Eğitimi’’ konulu bu çalışmamızda bağımsızlıktan sonra Azerbaycan ailesinde dini durum ve din eğitimi nasıl olduğu sorusuna cevap aranmaktadır. 70 sene Sovyetler Birliği’nin egemenliğinde kalan Azerbaycan halkı, dini değerleri öğrenme imkânından mahrum kalmış ve kendi değerlerine karşı bir ölçüde yabancılaşmıştır. Azerbaycan’ın 1991 yılında bağımsızlığa kavuşmasından sonra dine ve din öğretimine ilgi artmıştır. Ancak konu ile ilgili yeterli araştırmalar gerçekleştirilememiştir. Özellikle ailede din eğitiminin nasıl olduğu ile ilgili hiçbir araştırma yapılmamıştır. Araştırmamızda Azerbaycan’da ailede din eğitiminin nasıl olduğu ile ilgili bir durum tespiti yapılarak gerekli teklif ve önerilerde bulunulmuştur. Araştırma çerçevesinde gerçekleştirilmiş anket sonucu, ortaya çıkan veriler değerlendirilmiş ve Azerbaycan’da ailede din eğitiminin sorunlarına cevap aranmaya çalışılmıştır. Araştırmamızda var olan durumun olduğu gibi tespitini yapmak ve yorumlayabilmek için ‘‘Tarama’’ (Tasvir metodu survey) modeli uygun görülmüştür. Çalışmamızda bilgi toplama aracı olarak anket tekniğinden faydalanılmış ve durum mümkün olduğu ölçüde tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmanın güvenirliliğini yükseltmek amacıyla mülakat tekniği ile de desteklenmiştir. Araştırma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çalışmanın teorik kısmı ele alınmış, ikinci bölümde çalışmanın temelini oluşturan anket sonuçları değerlendirilmiş ve incelenmiştir. Araştırmanın teorik kısmının oluşturulması için öncelikle ailede din eğitimi ve Azerbaycan’da ailenin yapısı ile ilgili çalışmalar incelenmiştir. Bu çerçevede Azerbaycan’daki ve Türkiye’deki kütüphanelerde konu ile ilgili çalışmalar taranmış ve değerlendirilmiştir. Daha sonra Azerbaycan’da ailede din eğitiminin durum tespitini yapmak için anket uygulaması yapılmıştır. Anket sonuçları SPSS programında değerlendirilmiştir. Bu çerçevede çapraz tablolar oluşturulmuş, chi-kare sonuçları tespit edilmiştir.