Okul müdürlerinin performans değerlendirmelerine ilişkin öğretmen algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ahmet Polat

Danışman: MUSTAFA SARITAŞ

Özet:

Bu araştırma, okul müdürlerinin performans değerlendirmelerine ilişkin, öğretmenlerin objektiflik algılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Bu araştırmanın çalışma evrenini, 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılı, Bursa ili Osmangazi merkez ilçesindeki, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokul, ortaokul ve lise türündeki 224 okulda görev yapan 8742 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada örneklem büyüklüğü için oranlı eleman (Tabakalama) yoluyla 450 kişi olarak belirlenmiş olup 458 kişiye ulaşılmıştır. Çalışmada araştırmacı tarafından geliştirilen, 37 madde ve 3 alt boyuttan oluşan, geçerliği ve güvenirliği test edilmiş ''Okul Müdürlerinin Performans Değerlendirmelerine İlişkin Objektif Algı Ölçeği '' kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 23.0 programından yararlanılmıştır. Verilerin analizi için aritmetik ortalama, yüzdelik, standart sapma gibi betimsel istatistikler ile bağımsız örneklemler için t- testi ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Parametrik olmayan istatistikler için Mann Witney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır Araştırmanın bazı sonuçlarına göre, okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecindeki rollerine ilişkin, öğretmenlerin objektiflik algılarının genel olarak yüksek ve olumlu düzeyde olduğu belirlenmiştir. Okul müdürleri performans değerlendirme sürecinde, gözlem kontrol ve iletişime ilişkin rolleri büyük ölçüde yerine getirmişlerdir. Okul müdürüyle çalışma süresi arttıkça öğretmenlerin objektif değerlendirilme algısı da artmıştır. Okul müdürüyle çalışma süresi azaldıkça öğretmenlerin objektif değerlendirme algısı da azalmıştır. Branş değişkenine göre, sınıf öğretmenlerinin diğer branşlara göre, okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecindeki rollerine ilişkin objektiflik algıları daha yüksektir. Bu kapsamda, okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecindeki rollerine ilişkin objektif öğretmen algıları genel olarak, ilkokulda görev yapan öğretmenlerin, ortaokul ve lisede görev yapan öğretmenlere göre daha yüksektir. Okul müdürlerinin öğretmenlere vermiş olduğu performans notu arttıkça, öğretmenlerin de okul müdürlerinin performans değerlendirme sürecindeki rollerine ilişkin objektiflik algılarının arttığı belirlenmiştir.