Elektronik sporla ilgilenen ergenlerin mesleki karar düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MEMDUH KOCADAĞ

Danışman: Nagihan Oğuz Duran

Özet:

Bu araştırmada e-sporla ilgilenen ergenlerin mesleki karar düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi 9.sınıfı bitirmiş olan 112 erkek lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan iki ölçme aracı olan Mesleki Karar Envanteri’nin (MKE) ve Kişisel Bilgi Formunun bulunduğu bağlantı, esporla ilgili popüler web sitelerinin (eslgaming.com, joindota.com, voobly.com, strategyturk.com, esportr.com) forum sayfalarında çalışmaya katılacak olan gönüllülere ulaşabilmek amacıyla paylaşılmıştır. Veriler 2018 yılında, okulların tatilde bulunduğu haziran, temmuz ve ağustos ayları boyunca toplanmış ve SPSS 24 programı kullanılarak tek örneklem t testi, tek yönlü ANOVA ve basit doğrusal regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. v Araştırmada ilk olarak, esporla ilgilenen ergenlerin MKE toplam puanlarının daha önce MKE’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması için yapılan araştırmanın puan ortalaması ile karşılaştırılması amacıyla, tek örneklem t testi yapılmıştır. Analiz sonucuna göre esporla ilgilenen ergenlerin mesleki kararsızlıkları ölçüt gruba göre anlamlı biçimde daha yüksek bulunmuştur. Ardından günlük oyun süresinin mesleki kararsızlık üzerindeki etkisini incelemek amacıyla tek yönlü ANOVA yapılmıştır. Analiz sonucuna göre, günlük 0-2 saat oyun oynayan ergenlerin mesleki kararsızlıkları MKE toplam puan ve alt ölçek puanları için 2-6 saat ve 6 saatten fazla oynayan gruplara göre anlamlı düzeyde düşük çıkmıştır. Son olarak, yapılan iki ayrı basit doğrusal regresyon analizinin sonuçlarına göre ergenlerin espor kariyeri yapma isteklerinin ve espor turnuvalarında ödül kazanma isteklerinin mesleki kararsızlıklarını MKE toplam puan ve MKE alt ölçek puanları bakımından anlamlı derecede yordadığı bulunmuştur. Araştırmada ortaya çıkan sonuçlara göre; esporla ilgilenen ergenlerin mesleki kararsızlıklarının yüksektir. Espor kariyeri yapma isteği ve espor turnuvalarında ödül kazanma isteği arttıkça mesleki kararsızlık daha artmaktadır. Günlük 2 saat ve daha fazla oynayanların mesleki kararsızlık düzeyleri 0-2 saat oynayanlara göre anlamlı düzeyde daha yüksektir. Bu bulgulara dayanarak esporla ilgilenen ergenlerin mesleki kararsızlık sorunlarının giderilmesi için okul psikolojik danışmanları ve öğretmenler için önerilerde bulunulmuştur.