Bulgari̇stan’da bi̇r di̇n eği̇ti̇mi̇-öğreti̇mi̇ kurumu olarak i̇mam-hati̇p li̇seleri̇ -beklenti̇ ve sorunlar


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Enfes Ali Mehmet

Danışman: MEHMET ŞANVER

Özet:

Bulgaristan Cumhuriyeti, komünizm rejimi çöktükten sonra azınlıklara geniş haklar vermiştir, müslümanlar da bu hak ve hürriyetlerden faydalanarak üç İmam-Hatip Lisesi açmışlardır. Komünizm döneminde yapılan baskı, müslümanların manevî boşluğa düşmesine sebep olmuştur. Bu noktada hem ailede, hem de örgün ve yaygın eğitim kurumlarında gerçekleştirilen din eğitimi ve öğretiminin önemi ortaya çıkmaktadır. İmam-Hatip Liseleri, dinî bilgi ve kültürün merkezinde yer almakta ve toplumun eğitiminde önemli bir rol oynamaktadır. Günümüzde Bulgaristan müslüman toplumu, mesleğinde iyi yetişmiş din görevlisine büyük oranda ihtiyaç duymaktadır. İmam-Hatip Liselerinin en önemli özelliklerinden birisi, Bulgaristan müslümanlarının din eğitim-öğretimi alanındaki boşluğu dolduracak şekilde eğitim faaliyetlerinde bulunmasıdır. Bu araştırmanın temel amacı, Bulgaristan’da İmam-Hatip Liselerinde okuyan öğrencilerin beklenti ve sorunlarını incelemek; okullardaki eğitim-öğretim faaliyetlerinin iyileştirilmesi ve arzulanan seviyeye ulaştırılması çalışmalarına katkıda bulunmaktır. Bu amaçla Şumen, Ruse ve Momçilgrad İmam-Hatip Liselerinde öğrenim gören öğrencilere anket uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre araştırma alanına giren İmam-Hatip Lisesi öğrencilerinin ne gibi beklentileri, problemleri ve ihtiyaçları olduğunu belirlemek, bunlara verilecek hizmetlerin planlanmasına yardımcı olacak tespit ve çözümleri sunmak hedeflenmektedir.