Cumhuriyet Döneminde Türkiye nüfusunda meydana gelen değişimlerin okul öncesi eğitim sistemine yansıması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SENİYE DOĞAN

Danışman: EMİN ATASOY

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Cumhuriyetin ilanından günümüze kadar geçen zaman diliminde Türkiye nüfusunda meydana gelen nitel ve nicel değişimlerin okul öncesi eğitim sistemine yansımalarını ve sonuçlarını incelemektir. Bu çalışma, okul öncesi eğitim, nüfus ve nüfus değişimlerinin etkisi ve Türkiye'de Cumhuriyet Dönemi nüfus yapısı ve okul öncesi eğitim başlıkları ile ele alınmıştır. Türkiye'de nüfus değişimleri konusunda başlıca istatistik kaynak ülkemizde yapılan resmi nüfus sayımlarıdır. 1927'de yapılan ilk nüfus sayımından günümüze kadar yapılan nüfus sayımlarında, doğurganlık hızında düşüş olsa bile çeşitli sağlık politikaları ve yaşam tarzının değişmesiyle ölüm sayılarının azalmasından dolayı ulusal nüfus azalan bir tempoyla da olsa artmaya devam etmiştir. Ülkemizde 1960'lı yıllardan itibaren okul öncesi eğitim ile ilgili hem devlet yatırımları hem de bilimsel çalışmalar artmıştır. Bu yatırımlar ve çalışmalar neticesinde okul öncesi eğitim kurumları, öğretmen ve öğrenci sayılarında artışlar görülmüştür. Bu artış 1980'li yıllarda belirginleşmeye başlamış, 2009-2010 eğitim öğretim yılında hem okul sayısı hem de okullaşma oranı bakımından en yüksek düzeye ulaşmıştır. Sonuç olarak, okul öncesi eğitimin zorunlu eğitim kapsamında olmaması, tüm bölge ve illerimizde yeterince yaygınlaşmamış olması ve genelde ücretli olması sebebiyle ilköğretime nazaran istenen düzeye ulaşılamadığı görülmüştür.