Din eğitimi açısından tolerans kavramı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Merve Kesimoğlu

Danışman: MEHMET ŞANVER

Özet:

Bu araştırmanın konusu, Batı'daki din ve mezhep kavgalarının tahammül edilemez tahribatından sonra ortaya çıkan, farklı inanç ve düşünceleri kabul etmeyi ifade eden tolerans kavramının din eğitimindeki yerinin incelenmesidir. Çalışmada tolerans kavramı üzerinde durularak, kavramın etimolojisi, tarihsel arka planı ve Türk dilindeki kullanımı araştırılmıştır. Tolerans kavramının dünden bugüne gösterdiği değişim gözler önüne serilmiş ve tolerans kavramına anlamca yakın olan kelimeler incelenmiştir. Çalışmada, tolerans kavramının İslam'da nasıl karşılık bulduğu ele alınarak, İslam dininin eşitliğe, adalete ve inanç özgürlüğüne verdiği öneme vurgu yapılmıştır. Bu çerçevede İslam'ın ötekine ve farklılıklara karşı bakış açısına değinilerek, tolerans perspektifinde Kur'an'ın tebliğ ilkeleri ortaya konulmuştur. Çalışmada farklı din ve mezheplere mensup bireylerin aynı eğitim ortamında bulunmaları sebebiyle, çoğulculuk politikaları kapsamında geliştirilen din eğitimi modelleri araştırılmıştır. Literatür ve doküman incelemesine dayalı olan bu araştırmanın amacı, toleransın hem din eğitimi faaliyetlerinin düzenlenmesindeki etkisini, hem de bireyin kendisinden farklı inanç ve değerlere sahip olanlara karşı tolerans anlayışı geliştirmesinde din eğitiminin rolünü tespit etmektir. Bu noktada tolerans kavramı açısından din eğitiminin işlevleri araştırılmış, ötekine karşı toleranslı bireyler yetiştirmek ve barış içerisinde bir arada yaşamayı kolaylaştırmak için birtakım öneriler sunulmuştur.