Milli Eğitimi Geliştirme Projesine bağlı okullardaki öğrencilerin gelecek zaman perspektifleri üzerine bir araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ESİN ATASOY ÇALIŞKAN

Danışman: AYNUR OKSAL

Özet:

Araştırmanın genel amacı Milli Eğitimi Geliştirme Projesi'ne (MEGP) bağlı okullarda (Anadolu Öğretmen Lisesi) okuyan öğrencilerin gelecek zaman perspektiflerini, denetim odaklarını ve benlik tasarımlarını saptamaktır. Araştırmanın örneklemini Savaştepe Anadolu Öğretmen Lisesi 10. sınıfta okuyan 79'u kız, 55'i erkek olmak üzere toplam 134 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin gelecek zaman perspektiflerini tespit etmek için Nurmi tarafından geliştirilen Gelecek Zaman Perspektifi Anketi, öğrencilerin içten ya da dıştan denetimli olduklarım belirlemek için Nowicki ve Strickland tarafından geliştirilen ve Türkçe'ye Yeşilyaprak tarafından uyarlanan Denetim Odağı Ölçeği ve öğrencilerin benlik tasarım düzeylerini belirlemek için Baymur tarafından geliştirilen Benlik Tasarımı Envanteri kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi aşamasında ilk olarak, öğrencilerin benlik tasarımı ve denetim odağı puanlan ortalamaları belirlenmiş ve cinsiyete göre fark olup olmadığını belirlemek amacıyla t-testi uygulanmıştır. Yapılan istatistiksel analizlerde.05 anlamlılık düzeyi aranmıştır. Daha sonra Gelecek Zaman Perspektifi Anketine verdikleri cevaplar iki farklı değerlendirici tarafından değerlendirilmiş ve içerdikleri kategorilere göre sınıflandırılmıştır. Bulgular tablolar halinde gösterilmiştir. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre Savaştepe Anadolu Öğretmen Lisesi 10. sınıfta okuyan öğrencilerin, benlik tasarım düzeylerinin yüksek olduğu ve içten denetimli oldukları saptanmıştır. Öğrencilerin geleceğe yönelik umutlarının sıralaması hem kız öğrenciler için hem de erkek öğrenciler için aynı olduğu; her iki grubun sıralamasının "eğitim", "meslek", "evlilik" şeklinde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin geleceğe yönelik mumutlarını gerçekleştirme kontrolleri incelendiğinde % 83'ünün kontrollerinin kendilerine bağlı olduğunu, % 17'sinin kontrollerinin kendilerine bağlı olmadığını belirttikleri saptanmıştır. Öğrencilerin geleceğe yönelik kaygılarında ilk sırayı alan kaygının "eğitim" olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin geleceğe yönelik kaygılarını gerçekleştirme kontrolleri incelendiğinde, % 53 'ü kontrolün kendilerine bağlı olmadığını, % 47 'si kontrolün kendilerine bağlı olduğunu belirttikleri saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda Milli Eğitimi Geliştirme Projesi (MEGP) kapsamındaki okullarda yaş dönemlerine uygun olarak öğrencilerin geleceğe yönelik umut ve kaygılan ile kazanmaları gereken beceriler dikkate alınarak öğrenci merkezli eğitim uygulanmalıdır. Öğrencilerin geleceğe yönelik umutlarını gerçekleştirmede ihtiyaçlarının saptanması, geleceğe yönelik kaygılarının azaltılmasında gerekli rehberlik hizmetlerine ağırlık verilmesi önerilmektedir.