Eğitimde stratejik planlama meslek lisesi ve genel lise uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hakan Aydın

Danışman: MUSTAFA SARITAŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Stratejik Planın, Milli Eğitim Bakanlığı `na bağlı Ortaöğretim Kurumları'nda nasıl hazırlandığını incelemek, Meslek Lisesi ve Genel Lise Stratejik Planlarını karşılaştırarak, farklılıklarını ortaya çıkarmak ve yapılacak uygulama çalışmaları ile sürece katkı sağlamaktır.Çalışma Ortaöğretim Genel Müdürlüğüne bağlı iki farklı öğretim kurumunun stratejik planının kurumların kendi bünyesinde oluşturularak karşılaştırılması, farklılıkların ve ortak noktaların neler olduğunun belirlenmesi anlamında yapılan ilk çalışma olması sebebiyle önem arz etmektedir.Araştırmada ilk olarak öğretim kurumlarında stratejik plan hazırlama seminerine katılan öğretmenlerden iki ekip oluşturulmuş ve ekiplerin çalışma takvimi çıkarılmıştır Genel mevzuat taraması ve mevcut durum tespitinin ardından düzenlenen çalışmada bu kurumların paydaşlarının tespiti yapılmıştır. Ardından Bursa ili, Yıldırım Ticaret Meslek Lisesi ve Bursa ili, Nilüfer Ali Karasu Lisesi'nde; farklı sınıf seviyelerinden ve farklı bölümlerden seçilen toplam 397 öğrenci, 331 veli, farklı branşlarda 88 öğretmen ve farklı büyüklükteki 103 işletmeye Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi tarafından hazırlanarak okullara gönderilen memnuniyet anketleri uygulanmıştır. Anketlerin uygulanmasının ardından her iki kurumda da GZFT (güçlü-zayıf-fırsat-tehdit) analizleri uygulanmıştırSonuç olarak iki farklı statüdeki öğretim kurumunda yapılan bu çalışma ile ; her ikisi de Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı ortaöğretim kurumları olmasına rağmen iki okuldaki paydaşların okullarından memnuniyet düzeylerinin birbirinden farklı olduğu görülmüştür. Bu sebeple aynı ilde eğitim veren iki okulun, bulunduğu ilçeler arası sosyoekonomik farklılıklar, okulların öğrenci aldıkları çevre ve ilköğretim okullarının yapısı, kurumlarda öğrenim gören öğrenci ve velilerinin okullarından beklentileri gibi etkenlerin memnuniyet düzeyini belirlerken göz önünde bulundurulması kanısına varılmıştır. Memnuniyet düzeylerine etki eden bu faktörlerin, bu verilerle oluşturulacak stratejik planı da birbirlerinden farklı kılacağı ve okulların stratejik planlarının kendilerine özgü olacağı sonucu çıkarılmıştır.