Aile katılımlı fen etkinliklerinin 5-6 yaş grubu çocukların bilimsel süreç becerileri ve bilime karşı tutumlarına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gül Yılmaz

Danışman: ŞİRİN İLKÖRÜCÜ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, "Aile Katılımlı Fen Etkinliklerinin 5-6 Yaş Grubu Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine ve Bilime Karşı Tutumlarına Etkisi" nin incelenmesidir. Bu amaca bağlı olarak araştırmada, karma araştırma yöntemlerinden gömülü karma model kullanılmıştır. Aile Katılımlı Fen Etkinliklerinin 5-6 Yaş Grubu Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine ve Bilime Karşı Tutumlarına Etkisi' ni incelemek amacıyla yapılan 8 haftalık çalışmada, 2015-2016 eğitim öğretim yılında Yalova ili Çınarcık ilçesinde bulunan Esenköy Adnan Kaptan Ortaokulu anasınıflarına devam eden 5-6 yaş grubu 30 çocuk ve 15 veli ile çalışılmıştır. Bunlardan 15 çocuk ve 15 veli deney grubunda, diğer 15 çocuk ise kontrol grubunda yer almaktadır. Aileler orta sosyo-ekonomik düzeydedir. Araştırmada deney ve kontrol grubu şubeler şeffaflık gözetilerek random olarak belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak Özkan (2015) tarafından geliştirilmiş olan "Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği", araştırmacı tarafından hazırlanmış olan "Genel Bilgi Formu", "Çocuklar ile Görüşme Soruları", "Öğretmen Görüşme Soruları" ve "Veli Görüşme Soruları"nın yanında gözlem yöntemi de kullanılmıştır. Araştırma sürecinde deney grubuna 8 hafta boyunca haftada 1 gün olmak üzere araştırmacı tarafından aile katılımlı fen etkinlikleri uygulanmış, kontrol grubuna da aynı süre boyunca araştırmacı gözetiminde kendi öğretmenleri tarafından MEB 2013 programı uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmış olup non-parametrik testlerden Mann Whitney U testi ve Wilcoxon testinin yanında nitel verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre; • Aile katılımlı fen etkinliklerinin deney grubu çocuklarının bilime karşı tutumlarını pozitif yönde etkilediği, • Aile katılımlı fen etkinlikleri uygulanan deney grubu çocuklarının bilimsel süreç becerilerinin MEB 2013 okul öncesi eğitim programına devam eden kontrol grubu çocuklarınınkine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.