Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar destekli ilkokuma yazma öğretimine ilişkin görüş ve tutumlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma.


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KENAN BİRGÜL

Danışman: AYNUR OKSAL

Özet:

Bu araştırmanın amacı; ilkokuma-yazma öğretiminde rehber konumunda olan öğretmenlerin bilgisayar destekli ilkokuma-yazma öğretimine yönelik görüşlerini ve bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarını saptamaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, Bursa ilinden rastgele seçilen Yıldırım, Osmangazi ve Nilüfer ilçelerinde bulunan okullarda görev yapan, 230 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin bilgisayar destekli ilkokuma-yazma öğretimine yönelik görüşlerini belirlemek için Aladağ tarafından 2012 yılında geliştirilen ''İlkokuma-yazma öğretiminde ''Bilgisayarla Öğretim Yöntemine İlişkin Öğretmen Görüşleri adlı anket " ve " Öğretmenlerin bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarını belirlemek için Loyd ve Gressard (1984) tarafından geliştirilip Berberoğlu ile Çalıkoğlu (1992) tarafından Türkçe'ye uyarlanan, "Bilgisayar Kullanmaya Yönelik Tutum Ölçeği" uygulanmıştır. Bu çalışmada elde edilen veriler SPSS 20.0 programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin frekans, yüzde dağılımları ve aritmetik ortalamaları hesaplanmıştır. Normallik testi sonucunda, gruplar arasında farklılık incelenirken ikili normal dağılmayan değişkenlerde non-parametrik testlerden olan Mann Whitney U Testi uygulanmıştır. İkiden fazla gruplarda ise normal dağılmayan değişkenlerde Kruskal Wallis H Testi uygulanmıştır. Çalışmada, sınıf öğretmenlerinin bilgisayar destekeli ilkokuma-yazma öğretimine ilişkin olumlu görüş bildirdikleri görülmektedir. Sınıf öğretmenlerinin bilgisayar kullanmaya yönelik tutumlarının ise cinsiyet, çalışma durumu, mezun olunan okul, görev yaptığı yer, okuttukları sınıf, daha önce birinci sınıf okutma durumu ve okulda bilgisayar-internetten yararlanma düzeylerine göre anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Ancak sınıf öğretmenlerinin bilgisayar kullanmaya yönelik tutumlarının, görev yapılan ilçe, bilgisayar kullanma düzeyi ve okuma-yazma öğretiminde kullanılan tekniğe göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sonuç olarak bu araştırmanın en önemli bulgusu öğretmenlerin bilgisayar destekli öğretime yönelik olumlu görüşlerine rağmen Bilgisayar Destekli Öğretime ilişkin tutumlarında kararsız bir tutum sergiledikleri, bu durum öğretmenlerin bilişsel ve duyuşsal anlamda BDÖ'nün etkililiğine inandıklarını ancak davranışsal (donanım, yazılım, öğretmen eğitimi) boyutta sorun yaşadıklarını düşündürmektedir.