Oksijen ile zenginleştirilmiş emme havasının LPG yakıtlı buji ateşlemeli bir motorun performans ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilerinin araştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ALİ ÇİÇEK

Danışman: BARIŞ ERKUŞ

Özet:

Bu çalışmada, LPG dönüşümü yapılmış bir buji ateşlemeli motorun emme havasının saf oksijen ile zenginleştirilmesiyle motorun performans (efektif güç ve moment) ve egzoz emisyonları (HC, CO, CO2, NOx) üzerine etkileri incelendi. Bu amaçla yapılan testler iki aşamada yapıldı. Bunlar %50 gaz kelebeği konumunda ve %100 gaz kelebeği konumunda yapılan testlerdir. Önce LPG yakıtı kullanılarak %50 gaz kelebeği konumunda 2000, 2500, 3000, 3500 ve 4000 devirlerde ilave oksijensiz referans deneyler yapıldı. Sonra her bir devir için ayrı ayrı olmak üzere 1,2-1,4-1,6-1,8 barda oksijen emme havasına ilave edilerek testler yapılmıştır (atmosfer havası ortalama 1 bar alınmıştır). Daha sonra %100 gaz kelebeği testleri için öncelikle her devirde referans testleri yapıldı. Fakat %100 gaz kelebeği konumu için oksijen ilavesi için sadece 1,2 bar oksijen ilavesi kullanıldı. Son olarak tüm sonuçlar incelendi. Elde edilen sonuçlar ile efektif verim ve efektif özgül yakıt tüketimi hesaplanarak diğer sonuçlarla birlikte değerlendirmeler yapıldı. LPG yakıtını alternatif yakıt olarak kullanan bir motorun emme havasına ilave oksijen verilmesiyle motor performansı ve egzoz emisyonları üzerindeki etkilileri ortaya konuldu.