İmam hatip okulları müdürlerinin liderlik anlayışları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞENGÜL SEVİNÇ

Danışman: MEHMET ŞANVER

Özet:

Bu araştırmanın konusu Bursa İnegöl İlçesinde, İmam Hatip Okullarında görev yapan müdürlerin aldıkları din eğitiminin liderlik anlayışları üzerine etkisinin incelenmesidir. Çalışmada din olgusu üzerinde durularak din eğitimi kavramı açıklanmış, okul müdürlerinin aldıkları din eğitiminin okul yöneticiliği pozisyonundaki görevlerine yansımaları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Ayrıca okul kültürü konusuna da değinilerek liderlik teorileri üzerinde durulmuş, geleneksel ve yeni liderlik teorileri geniş perspektif ile irdelenerek açıklanmaya çalışılmıştır. Bu anlayışla Bursa İnegöl ilçesinde İmam Hatip Okullarında görev yapan okul müdürleriyle yapılan görüşme tekniği ile yöneticilik vasıflarının hangi tarz liderlik türleri içerisine girdikleri saptanarak, din eğitiminin liderlik anlayışları ile bağlantısı üzerine bir nitel çalışma yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, çocukluk yıllarından başlayarak yetişkinlik dönemine kadar belirli aşamalardan geçerek din eğitimi alan okul müdürlerinin, aldıkları bu din eğitiminin görevlerine olan yansımalarını tespit etmektir. Ayrıca din eğitimi alan ve din olgusunu içinde özümseyen bir birey olarak okul ortamı içerisinde lider pozisyonunda olan okul yöneticisinin eğitim yönetimi içindeki rolü ve bu örgüte yansımalarını din perspektifi ve eğitim metodolojisi açısından değerlendirmektir. Özellikle günümüz şartlarında ideal bir okul yöneticisinin din olgusunu taşımasının okul ortamında hem görevine, hem de öğretmen ve öğrencilerle ilişkileri üzerindeki etkisi konusunda yeni bir araştırma alanı açmaktır. Bu çalışma betimsel bir araştırmadır ve odağı din eğitimi alan okul müdürlerinin bu durumlarının eğitim örgütü içerisinde liderlik anlayışlarına olan etkisinin incelenmesidir. Durum çalışması yöntemi ve yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak okul müdürlerinin aldıkları din eğitimlerinin liderlik vasıflarına olan olumlu veya olumsuz yansımaları ortaya konurken, eğitim örgütü içerisinde diğer bileşenler ile yaşanan süreç üzerine de tespitler yapılmıştır. Örneklem grubu, İnegöl ilçesinde görev yapan, İmam Hatip Okullarındaki müdürlerden oluşmaktadır. Çocukluk döneminden itibaren din olgusu içerisinde olduklarından ve bir çoğunun da İmam Hatip Lisesi mezunu olduklarından dolayı din eğitiminin liderlik üzerine etkilerinin en iyi şekilde yansıyacağı düşüncesiyle İmam Hatip okulları müdürleri örneklem grubuna dahil edilmiştir. Deneklerin düşüncelerini rahat bir şekilde ifade edebilmelerine imkan tanımak, araştırma konusuyla ilgili sorulara daha iyi yoğunlaşabilmelerini temin etmek ve uygulama kolaylığı açısından okul müdürleri ile odalarında görüşülmüştür. Uygulama, bizzat araştırmacının kendisi tarafından yapılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analiz yöntemiyle değerlendirilip yorumlanmıştır.