Ürdün'de yükseköğretimde din eğitimi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf Aydın

Danışman: MEHMET AKİF KILAVUZ

Özet:

Ürdün'de yüksek din öğretimi kurumlarını konu edinen bu çalışmada ülkedeki yükseköğretimin tarihi süreci, mevcut durumu, hedefleri ve sorunları gibi konular incelenmiştir. Genel olarak Ürdün'deki şeriat fakültelerinin tarihi süreci, eğitsel yapısı, hedefleri, ders programları, istihdam alanları gibi konuları ele alınmış, özelde ise Yermuk Üniversitesi Şeriat ve İslam Araştırmaları Fakültesinin tüm eğitsel unsurlarına odaklanılmıştır. Bu çalışma araştırılacak konuyu daha detaylı inceleme ve farklı olgular arasında açımlayıcı özelliğe sahip olması nedeniyle karma araştırma yöntemiyle (nicel-nitel) desenlenmiştir. Çalışmamızın motivasyon kaynağı; Ürdün gibi farklı kültür ve medeniyetlerin kesişme noktası konumundaki bir ülkede, yüksek din eğitimi kurumlarında alternatif din eğitimi uygulamalarının var olabileceği düşüncesidir. Çalışmamızın gerçekleştirilme amacı, Ürdün Yükseköğretim sistemi içinde sürdürülen din eğitimi modelini tüm boyutları ile ele almaktır. Bu araştırma üç bölümden oluşmaktadır. Literatür taraması ile birlikte betimleme yönteminin de kullanıldığı çalışmamızın giriş kısmında araştırmanın amacı, önemi, kapsamı ve metodu hakkında bilgiler verilmiştir. Birinci bölümde Ürdün hakkında genel bilgiler verilerek eğitimin tarihi süreci ele alınmış ve değerlendirmelerde bulunulmuştur. Yükseköğretim kurumları ve şeriat fakültelerinin yapısını incelediğimiz ikinci bölümde ise Şeriat fakültelerinin tüm eğitsel unsurları ele alınmıştır. Üçüncü bölümde Ürdün'de yüksek din öğretimi kurumu olarak faaliyet gösteren Yermuk Üniversitesi Şeriat ve İslam Araştırmaları Fakültesinin bölümleri, ders programları, öğretim metodları gibi konular incelenmiştir. Çalışmanın özelde yabancı ülke eğitim sistemi araştırmalarına, genelde ise din eğitimi literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.