Sınıf öğretmenlerinin Suriye'den göçle gelen öğrencilerin eğitimlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ceyda Şensin

Danışman: ÖMÜR SADİOĞLU

Özet:

Mart 2011 itibariyle Suriye'de başlayan iç savaş sonucu güvenlikleri tehlikeye giren Suriyeliler, başta Türkiye'ye olmak üzere başka ülkelere sığınmak zorunda kalmıştır. Türkiye'ye sığınan Suriyeli çocukların mevcut eğitim sistemimize dâhil olmalarını sağlayan uygulama ile birlikte bu öğrencilerin temel eğitim düzeyinde tüm yükü sınıf öğretmenleri yüklenmektedir. Bu nedenle bu uygulamanın aksayan yönlerinin belirlenmesinde ve çözüm üretilmesinde sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin derinlemesine incelenmesi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Bursa ilinde Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı beş farklı okulda görev yapan ve sınıflarında Suriyeli öğrencisi olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 21 öğretmenle görüşmeler yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden betimsel yöntemin kullanıldığı bu araştırmada yarı-yapılandırılmış görüşmelerle elde edilen veriler Nvivo 11 nitel veri analizi programı ile analiz edilmiş ve bu analizde tümevarım analizi tekniği kullanılmıştır. Bulgular sınıf öğretmenlerinin Suriyeli öğrencilerin eğitim sistemimize dâhil olmalarını sağlayan uygulamayla ilgili genel olarak olumsuz görüşlere sahip olduklarını ve öğretmenlerin bu süreçten duygusal olarak olumsuz etkilendiklerini ortaya koymuştur. Suriyeli öğrencilerin eğitiminde yaşanan sorunların genellikle bu öğrencilerin Türkçe bilmemelerinden kaynaklandığı belirlenmiş ve savaşın da etkisiyle problemli davranışlar sergileyen Suriyeli öğrencilerin bu güçlükler nedeniyle akran ilişkilerinin de olumsuz etkilendiği ortaya çıkmıştır. Sınıf öğretmenlerinin uygulamada yaşanan güçlüklerle başa çıkmak için başta tercüman desteği olmak üzere pek çok desteğe daha ihtiyaç duydukları ortaya koyulmuştur. Sınıf öğretmenleri bu uygulamanın iyileştirilmesi için Suriyeli öğrencilerin ayrı eğitim ortamlarının olmasını, bu öğrencilere ve velilere zorunlu Türkçe kurslarının verilmesini, savaşın yıkıcı etkileri için bu öğrencilerin ve velilerinin psikolojik destek almalarını, öğretmenlerin kendilerine ise materyal desteğinin sağlanmasını önermektedirler.