Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Bursa Uludağ University, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Turkey
Approval Date: 2018
Thesis Language: Turkish
Student: Serap Sakarkaya
Supervisor: Hatice Onuray Eğilmez
Abstract:
Müziğin
insan üzerindeki olumlu etkisi yapılan araştırmalarda kanıtlanmıştır. Eski
çağlardan beri tedavi aracı olarak kullanılan müzik, çeşitli problem
davranışlar sergileyen zihinsel engelli bireylerin sosyalleşme sürecinde de
faydalı bir eğitim aracı olarak görülmektedir. Grupla yapılan müzik
etkinlikleri aracılığıyla bireyler birbirleriyle iletişim kurmakta, ilgi
duydukları müziksel etkinliklere katılım sağlamakta, beğeni durumlarını çeşitli
şekillerde belli etmekte, performans sergileme yoluyla başarma duygusunu
yaşayabilmektedirler.
Müzik eğitiminin zihinsel
engelli öğrencilerin sosyalleşme sürecinde etkili bir yöntem olabileceği hipotezinin
geçerliliğini sınamak amacıyla Bursa ilindeki bir özel eğitim okulunda öğrenim
gören, 21’i deney, 13’ü kontrol grubunda değerlendirilen 34 öğrenci örnekleme
alınmıştır. Deney grubuna 10 hafta süre ile planlı müzik eğitimi verilmiş, kontrol
grubu ise herhangi bir müzik etkinliğine dâhil edilmemiştir. Gruplara öntest ve
sontest olarak, Yukay Yüksel’in (2009) Türkçeye uyarlamış olduğu, Merrell’in
(1993) Okul Sosyal Davranışlar Ölçeği uygulanmıştır.
Çalışmanın sonucunda, uygulanan müzik
eğitiminin hafif düzeydeki zihinsel engelli öğrencilerin sosyal yeterlilik
düzeylerinde değişiklik oluşturmadığı ancak olumsuz sosyal davranışlarının
azalmasında etkili olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.