Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda stem yaklaşımına dayalı öğretim tasarımı


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aysel Dallı

Danışman: YETER ŞİMŞEKLİ

Özet:

Bu araştırma da “Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları” konusunda STEM yaklaşımına dayalı öğretim tasarımı hazırlanması ve bu öğretim tasarımının öğrencilerin bilimsel tutumlarına, bilimsel yaratıcılığına, STEM kariyer-ilgi, STEM tutumlarına ve başarı düzeylerine etkisinin incelenmesi hedeflenmiştir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Düzce iline bağlı Merkez ilçesinde bulunan Gazi Mustafa Kemal Ortaokulu‟ndaki toplam 24 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma 8. sınıf öğrencilerinden oluşan iki şube ile gerçekleştirilmiştir. Bu şubelerden biri deney grubu, diğeri ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Araştırmada deney grubunda “Madde Döngüleri ve Çevre Sorunları” konusu STEM yaklaşımına dayalı öğretim planı örneği uygulanırken, kontrol grubunda ise öğretim programında ön görülen yöntem uygulanmıştır. Araştırma yedi haftada tamamlanmıştır. Çalışma öncesi ve sonrası veri vi toplama amacıyla ön test ve son test yapılmıştır. Bu testlerde çoktan seçmeli, açık uçlu ve likert tipi sorulardan oluşan veri toplama araçları kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Analiz sonucunda STEM yaklaşımına dayalı öğretim planı uygulanan öğrenciler ile kontrol grubu öğrencileri arasında bilimsel tutumlarında, bilimsel yaratıcılıklarında, STEM kariyer ilgi, STEM tutumlarında ve akademik başarılarında istatiksel olarak anlamlı fark olduğu gözlenmiştir (p<0,05). Ayrıca STEM yaklaşımına dayalı öğretim yapılan deney grubu öğrencileri çalışma sonrası çevre kirliliğini azaltacak ürünler ortaya koymuşlardır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda, STEM yaklaşımına dayalı öğretim planının; öğrencilerin başarı düzeylerine, bilimsel tutumlarına, bilimsel yaratıcılıklarına, STEM kariyer-ilgi, STEM tutumlarına katkı sağladığı görülmüştür.