Günümüz Türk bestecilerinin görüşlerine göre Türk halk müziğinin çağdaş piyano literatürüne etkileri ve mesleki müzik eğitimine yansımaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Eda Nergiz

Danışman: ŞİRİN AKBULUT DEMİRCİ

Özet:

Bilimsel, toplumsal ve teknolojik gelişmelerle şekillenen yeni sanatsal anlayış, içerisinde farklı düşünüş ve farklı ifade ediş biçimleri barındırmaktadır. Eseri üretme ve eseri sunma alanına yansıyan ve sonu gelmez bu değişimler çağdaş müzik literatürünü şekillendirmektedir. Değişen ya da dönüşen bu üretim şekillerinin etkilendiği yapılardan yalnızca biri olan geleneksel müzikler içerisinden halk müziklerinin kullanımından yola çıkarak, günümüz Türk bestecilerinin solo piyano eseri oluşturma süreçlerinde geleneksel müzik ögeleri olarak Türk halk müziği ögelerinden nasıl yararlandıklarının; Türk Halk Müzik ögelerinin melodik, ritmik, armonik ve felsefi açıdan çağdaş solo piyano eserlerine etkilerinin ve bu etkileri içeren solo piyano eserlerinin mesleki müzik eğitimine olan yansımalarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu nedenle 2000 yılı ve sonrasında aramızdan ayrılan ve hala yaşamakta olan bestecilerimizin solo piyano eserleri listesi tespit edilip tablo oluşturulmuştur. Ardından çağdaş müzik ve Türk halk müziği ile ilgili görüşlerini almak amacıyla hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile tablodan seçilen 7 besteciyle görüşme yapılmıştır. Görüşme sorularından elde edilen cevaplar NVivo11 Nitel Veri Analizi Programı ile analiz edilmiş, her soruya ilişkin kodlar ve temalar elde edilmiştir. Bestecilerin günümüz "çağdaş müzik" çerçevesinde solo piyano literatürüne, Türk halk müziğine ve Türk halk müziğinin çağdaş piyano literatürüne etkisine ilişkin görüşleri, bu kodlar ve temalar ile açıklanmıştır. Bu doğrultuda, günümüz Türk bestecilerinin solo piyano eserlerinde ve diğer eserlerini besteleme süreçlerinde etkilendikleri ve yararlandıkları ögeler arasında Türk halk müziğinin yer aldığı görülmüştür. Mesleki müzik eğitimi boyutunda özellikle bestecilik eğitimde Türk halk müziğine ilişkin derslerin yer almasının, ayrıca konser üretiminin ve eser örneklerinin çoğalmasının bu alanda nitelikli sonuçlar doğuracağı görüşü ortaya çıkmıştır. Müzikte ulusallaşma hareketinden sonra, özellikle 2000 yılı ve sonrasında solo piyano literatüründe eser veren Türk bestecilerin çağdaş müziğe ilişkin görüşlerinin Türk halk müziği ile olan etkileşimini temel alan çalışmaların sınırlı sayıda olduğu görülmüştür. Bu nedenle bu çalışmanın, günümüz bestecilerinin çağdaş solo piyano literatüründe çağdaş müzik ögeleri arasında geleneksel müziklerimizden biri olan Türk halk müziği ögelerinden nasıl yararlandıklarının belirlenmesi ve mesleki müzik eğitimine yansımaları açısından alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir.