Lifli betonun çekme dayanımını belirlemek için önerilen üçgen plaka deneyini sayısal modelleme ve analizleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Faiz Agha Shareef

Danışman: BABÜR DELİKTAŞ

Özet:

Boyut etkisi, betonun kırılma mekaniğinin önemli bir uygulamasıdır. Son yıllarda boyut etkisi üzerine birçok çalışma yapılmıştır. Çalışmaların çoğu tek eksenli çekme gerilmesi altında numuneler kullanılarak yapılmıştır. Bu çalışmada, deneylerden ve analitik olarak elde edilen çift eksenli çekme dayanımı üzerindeki boyut etkisi sayısal analizlerle araştırıldı. Beton harcının çift eksenli çekme dayanımı üzerindeki boyut etkisini, deneysel olarak bulmak için üçgen plaka test yöntemi kullanıldı. Deneyler için, çelik lifli ve lifsiz olarak üç farklı su-çimento oranına sahip harç karışımları tasarlanarak çeşitli boyutlara sahip toplamda 63 adet üçgen plaka deney numuneleri hazırlandı. Deneylerden elde edilen maksimum göçme yükleri kullanılarak hesaplanan çift eksenli çekme dayanımları üzerindeki boyut etkisi analizleri Klasik Tip I boyut etkisi yasası kullanılarak yapıldı. Üçgen plaka numunelerin sayısal modelleri sonlu elamanlar çatısı altında oluşturuldu. Sayısal analizlerle deney numunelerin maksimum göçme yüklerini hesaplamak için M7 mikrodüzlem modeli, üçgen plakanın sonlu elemanlar modelinde kullanıldı. Sayısal analizlerden elde edilen göçme yükleri kullanılarak hesaplanan çift eksenli gerilme dayanımları üzerinde boyut etkisi analizleri yapılarak deneyden elde edilen sonuçlar ile karşılaştırıldı. Bu çalışmanın sonucunda, üçgen plaka test yönteminin betonun çekme dayanımı ve kırılma davranışı üzerindeki boyut etkisinin belirlenmesinde güvenilir alternatif bir test yöntemi olduğu görülmektedir.