Cezayir'de Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretenlerin ve Öğrenenlerin Eğitsel Kısa Film Materyalinin Öğrencilere Sağladığı Dilsel ve Kültürel Kazanımlara İlişkin Görüşleri


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Lynda Inas Haddad

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Şükrü Baştürk

Eş Danışman: Yunus Alyaz

Özet:

Cezayir ve Türkiye kardeşlik bağları uzun bir tarihsel kökene dayanan ve dostane ilişkileri olan iki ülkedir. Bu dostane ilişkilerin son yıllarda artmaya başlamasıyla iki ülke insanları daha yakın ilişkiler kurmaya başlamıştır. Bu bağlamda Cezayir’de Türkçeye ve Türk kültürüne daha fazla ilgi duyulmaya başlanmıştır. Bunun en somut göstergelerinden biri de Cezayir 2 Üniversitesi ve Konstantin Üniversitesinde Türkoloji bölümlerinin kurulmuş olmasıdır. Yabancı dil olarak Türkçenin öğrenilmesinin kolaylaştırılmasına yönelik yapılacak tüm çalışmalar Türk ve Cezayir halklarının birbirine daha da yakınlaşmalarına ayrıca katkı sağlayacağı açıktır.

Tüm diğer yabancı dillerin öğretiminde olduğu gibi yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde de çeşitli kaynaklar (görsel, işitsel  vs.) kullanıldığı bilinmektedir. Dünyaca kabul edilen Avrupa Dilleri Ortak Öneriler Çerçevesi (ADOÖÇ) tüm dillerin öğretimi için geçerli yetiler, içerikler, kaynaklar, etkinlikler vs. tüm ayrıntılar belirlenmiştir. AOÖÇ’de belirtildiği gibi öğrencilerin özellikle dinleme-anlama, izleme-anlama, konuşma, etkileşimsel/üretimsel yetilerinin geliştirilmesinde film materyali önemli bir yer tutmaktadır. Film materyallerinin işitsel-görsel duyulara hitap eden içeriği öğrencilerin dinleme-anlama, izleme-anlama, kültür vs. aktarımına da diğer basılı materyallerden daha fazla katkıda bulunduğu yadsınamaz bir gerçektir.

Hedef kitleden nicel ve nitel verilerin derleneceği bu çalışmada nicel ve nitel (karma yöntem) kullanılmıştır. Bu çalışmada Cezayir 2 Üniversitesinde Türkçe öğreten 22 öğreticiden ve 100 öğrenciden oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak öğretici/öğrenci profili ve öğrencilerin Türkçe öğretim süreçlerinde film materyalinden yararlanma durumlarını belirlemek amacıyla bilgi formu öğreticilerin ve öğrencilerin film materyalinin dil yetilerinin gelişimine ve kültürel kazanımlarına yönelik görüşlerini belirleme anketleri kullanılmıştır. Cezayir’de yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin film materyalinden yararlanma durumlarına ve bir dil öğrenme aracı olarak film materyalinin dil gelişimine ve kültür aktarımına katkısına ilişkin görüşleri belirlenecektir.

Bu çalışmanın amacı; yabancı dil olarak Türkçe öğretim sürecinde film materyalinin yaygınlaşmasına, öğrencilerin dil yetilerinin gelişmesine, öğrencilerin Türk kültürünü daha iyi tanımalarına, yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanına bilimsel katkı sağlamaktır.