Halide Edib Adıvar ve Halide Nusret Zorlutuna'nın eserlerinde öğretmen ve eğitim


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KELİME ERDAL

Danışman: ALEV SİNAR UĞURLU

Özet:

Eğitim, insan hayatının her safhasına yayılmış önemli bir süreçtir. Eğitim sayesinde insan kendini yeniler, değişen çağ şartlarına ayak uydurabilir, çevresi ile iyi ilişkiler kurar, kısacası hayata hazırlanır. Edebiyat ile toplum hayatı arasındaki yakın ilişki, aynı zamanda toplumsal bir olgu olan eğitimin edebiyat eserlerine yansımasını da kaçınılmaz hale getirmiştir. Halide Edib Adıvar ve Halide Nusret Zorlutuna da eserlerinde eğitim ve öğretmenlik konusuna değinen iki önemli yazarımızdır. Her ikisi de öğretmenlik yapmış olan bu yazarlar, meslekî tecrübelerinden yola çıkarak yazdıkları eserlerinde, günümüzde de devam eden eğitim sorunlarına değinmişlerdir. Bu yazarların eserlerinde, iyi bir öğretmenin nitelikleri ve öğretmen öğrenci ilişkisi geniş yer tutmaktadır. Her iki yazar da eğitime sadece okul eğitimi açısından bakmamış, okul dışında bireyin eğitimine de yer vermişlerdir. Özellikle kadının ve çocuğun eğitimi, Halide Edib ve Halide Husret’in üzerinde durduğu iki önemli konudur. Yatılı okullar, üniversitelerin sorunları, yabancı okullar, okul eğitimi sonucunda meslek edinme, din eğitimi ve genel olarak eğitimin sonuçları Halide Edib ve Halide Nusret’in üzerinde durdukları diğer konulardan bazılarıdır. Araştırmanın sonuç kısmında, Halide Edib Adıvar ve Halide Nusret Zorlutuna’nın yetişme tarzlarındaki ve eğitim ve öğretmen konusuna bakışlarındaki benzerlik ve farklılıklar tespit edilmiştir. Her iki yazar da, yaşadıkları dönemlerde eğitim sahasındaki aktif hizmetleriyle, bugün ise eserlerindeki fikirlerle günümüz eğitim anlayışına ve öğretmenlik mesleğinin özelliklerinin belirlenmesine büyük katkıda bulunmuşlardır.