Eğitsel robotik kodlama dersi veren öğretmenlerin öğretim programlarındaki kazanımlara yönelik görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esra Alıç Akdoğan

Danışman: MUSTAFA SARITAŞ

Özet:

Robotik kodlama eğitimi, öğrencilerin bilgi-işlemsel düşünme yoluyla problem çözme, algoritmik düşünme, genelleme, soyutlama ve ayrıştırma gibi bağlamsal düşünmelerini oluşturmada önemli kazanımlar sunan bir öğretim metodudur. Eğitsel robotik kodlama dersi veren öğretmenlerin bu programdaki kazanımlarının ölçülmesini amaçlayan bu çalışmada Bursa ili Nilüfer ilçesindeki özel ortaokullarda robotik kodlama dersi veren 106 Öğretmen'den elde edilen veriler incelenmiştir. Çalışmada betimlemeye dayalı nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği uygulanarak toplanan veriler SPSS sürüm 22 paket program ile analiz edilmiştir. Katılımcıların demografik özelliklerine ilişkin farklılıkların belirlenebilmesi amacıyla normallik koşullarının sağlanması ile bağımsız gruplarda t-testi (Independent Sample t-test) ve Tek Yönlü ANOVA testleri yapılarak farklılıkların belirlenmesi sağlanmıştır. Yapılan analizler sonrasında elde edilen bulgulara göre Eğitsel robotik kodlama dersini veren öğretmenlerin bu dersin öğrencilere problem çözme, yaratıcı düşünme, sayısal düşünme, verimli çalışma, sistematik ve analitik düşünme, tasarlama gibi kazanımlar sağladığı görüşünde oldukları belirlenmiştir. Robotik dersinin laboratuvarda verilmesi ise dersin etkinliğini artıran önemli bir faktör olarak görülmektedir. Ayrıca ortaokullar da bu ders için ayrılan ders saatinin gerekli ve yeterli bir öğrenme için yeterli gelmediğini, öğretmen açısından rehberliklerin bu süreçte çok da yeterli bir düzeyde olmadığını, programdaki kazanımlara bağlı hedeflerin yeterli bir şekilde belirlenmediği sonucunu ortaya konulmuştur.