Psikolojik danışman adaylarının ait olma düzeylerinin incelenmesi: Uludağ Üniversitesi örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: DİZEM YILMAZ SAYAR

Danışman: Nagihan Oğuz Duran

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı Uludağ Üniversitesi'nde öğrenim gören psikolojik danışman adaylarının ait olma düzeylerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, çift anadal ve birinci öğretim (B.Ö.)- ikinci öğretim (İ.Ö.) değişkenlerine göre incelenmesidir. Araştırmaya Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri bölümünden 409 (313 kız, 96 erkek) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık lisans öğrencisi katılmıştır. Katılımcılara Ait Olma Ölçeği (AOÖ) ile birlikte araştırmacı tarafından geliştirilen bir Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Psikolojik danışman adaylarının AOÖ'den aldıkları toplam puanların cinsiyet, çift anadal ve B.Ö.-İ.Ö. değişkenleri açısından incelenmesi için t-testi kullanılmıştır. Sınıf düzeyinin AOÖ toplam puanına etkisi Tek Yönlü ANOVA ile incelenmiştir. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve çift anadal değişkenlerinin AOÖ alt ölçek puanlarına etkilerini incelemek için Tek Yönlü MANOVA kullanılmıştır. B.Ö.-İ.Ö. değişkeninin AOÖ alt ölçek puanlarına etkisi ise t-testi ile incelenmiştir. Bulgulara göre, kız psikolojik danışman adaylarının AOÖ toplam ve alt ölçek (aile, arkadaş, meslek) puanları erkek psikolojik danışman adaylarının puanlarından anlamlı düzeyde daha yüksektir. Sınıf düzeyinin AOÖ toplam ve alt ölçek puanlarına etkisi yoktur. Psikolojik danışman adaylarının AOÖ toplam puanları, çift anadal öğrencilerinin lehine anlamlı bir farklılık göstermiştir. Ancak çift anadal değişkeninin AOÖ alt ölçek puanları üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. B.Ö.-İ.Ö değişkeni bakımından psikolojik danışman adaylarının AOÖ toplam puanları, aileye ait olma ve mesleğe ait olma alt-ölçek puanları anlamlı bir biçimde ve B.Ö. öğrencisi olan adayların lehine farklılaşmaktadır. Arkadaş grubuna ait olma puanları B.Ö.-İ.Ö. gruplarında anlamlı bir fark göstermemiştir.