İmam-hatip liselerinde okuyan Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları uyum ve dil sorunları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Münevver Deren Aytekin

Danışman: RÜÇHAN UZ

Özet:

Göç olgusu hem göçmenler hem de yerli halk için farklı alanlarda birçok soruna neden olmaktadır. Lise dönemi öğrencilerin gelecek yaşamları ile ilgili önemli kararlar verdikleri ve zorunlu eğitimin son eğitim kademesi olması nedeniyle oldukça önemlidir. Ülkemize göçmen olarak gelen kişilerin ülkeleri incelendiğinde çoğunlukla anadillerinin Arapça olması, İmam Hatip Liselerinde Arapça derslerin oluyor olması Suriyeli öğrenciler için tercih etmesine neden olmaktadır. Bu çalışmada Anadolu İmam Hatip Lisesinde öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin yaşadıkları uyum ve dil sorunlarının belirlenmesi ve çözüm önerilerinin getirilmesi amacıyla 99 Suriyeli öğrenciden veri toplanmıştır. Verilerin toplanması araştırmacı tarafından geliştirilen Suriyeli Öğrenci Başarı Durumu Belirleme Anketi, Suriyeli Öğrenciler İçin Uyum Ölçeği ve kişisel bilgilerin bulunduğu form kullanılmıştır. Araştırma sonucunda İmam Hatip lisesinde öğrenim gören Suriyeli öğrencilerin başarı durumları Türkçe derslerinde Arapça derslerindeki başarı durumuna göre %36,4 oranında azalmakta, Arapça dil öğretiminin olmasının başarıyı olumlu etkilediği, ailevi ve ekonomik sorunlar ile akran zorbalığının başarıyı olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Öğrencilerin uyum süreci ile yaş, Türkiye'de lise eğitimine başladıkları sınıf düzeyi, İmam Hatip Lisesine başlamadan önce Türkçe öğrenmeye ilişkin bir programa katılma durumu, Türkçe öğrenirken yaşanılan zorluk derecesi değişkenleri arasında anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir.