Yalova ilinde görev yapan orta öğretim kurumları yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimi uygulamalarına ilişkin değerlendirmeleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hakan İlaslan

Danışman: MUSTAFA SARITAŞ

Özet:

Toplam kalite yönetimi müşteri tarafından istenen hizmetleri veya ürünleri sürekli geliştiren bir yönetim felsefesi ve sistemidir. Günümüzde ulusal ekonomik sistemler global ekonomiyle yer değiştirmektedir. Toplam kalite yönetimine geçmeyen uluslar ve işletmeler globalleşen dünyada hızla rekabet edemez konuma düşmeye başlayacaklardır. Bu süreçte toplumların global olarak rekabet edebilmeleri ancak her alanda iyi bir toplam kalite yönetimi uygulamacısı olmalarına bağlıdır. Bu yüzden okullarda toplam kalite yönetimi uygulamalarının olası faydalan çok açıktır. Toplam kalite yönetimi okulların birincil müşterileri olan öğrencilere ve işverenlere daha iyi bir hizmet sağlayacaktır. Toplam kalite yönetimi odaklı sürekli gelişme, eğitim reformunun genel ihtiyaçları için temel yoldur. Öğrenci ve öğretmenlere sunulandan daha iyi bir eğitim ortamı, sürekli değişme ve yenileşme merkezi toplam kalite yönetimi sistemi uygulamakla sağlanabilecektir. Böylelikle öğrenme iklimi geliştirilecektir. Bu araştırmada Yalova İlinde görev yapan ortaöğretim kurumlan yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimi uygulamalarına ilişkin değerlendirmelerinin ne olduğunu belirlenmiştir. Toplam Kalite Yönetimi konusunda araştırma kapsamına giren yönetici ve öğretmenlerin Toplam Kalite Yönetimi'nin; yönetime katılma, takım çalışması, sürekli gelişme, liderlik, iletişim, değişme ve yenileşme ilkelerinin her birine ve tümüne ilişkin görüşleri nedir, bu görüşler arasında, yönetici ve öğretmenlerin; mezun olduktan yüksek öğretim kurumu, lisans üstü eğitim durumları, mesleki kıdemleri, görev yaptıkları ortaöğretim kurumlan, cinsiyetleri, yaşlan, Toplam Kalite Yönetimi eğitimi alma durumlarına göre anlamlı bir farklılık var mıdır sorularına cevap aranmıştır. Çalışmanın amaçlarını gerçekleştirmek için detaylı bir alan çalışması yapılmıştır. Yöneticilerin ve öğretmenlerin toplam kalite yönetiminin belirlenen boyutlarına ilişkin görüşlerini belirlemek için 37 sorudan ve 6 boyuttan oluşan bir anket, Yalova ilindeki ortaöğretim kurumunda toplam 41 yöneticiye ve 323 öğretmene uygulanmıştır. Toplanılan veriler bilgisayara girilmiş ve statistica programı kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar yönetici ve öğretmenlerin toplam kalite yönetiminin, "takım çalışması", "sürekli gelişme", "liderlik", "iletişim", "değişme ve yenileşme" boyutlarının her birine ve toplam kalite yönetiminin tümüne ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olmadığını, bununla birlikte yöneticilerin öğretmenlere göre toplam kalite yönetiminin 'Yönetime katılma" boyutuna katilim düzeylerinin daha yüksek olduğunu göstermiştir.