Bursa ilinde üretilen yaş meyvelerin uluslararası pazarlamasında üretici örgütlerinin rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emrah Buran

Danışman: SERTAÇ DOKUZLU

Özet:

Bursa ili Türkiye'nin hem tarımsal üretim hem de sanayi üretimi açısından önemli illerinden biridir. Bursa ili genel tarımsal üretiminin yanı sıra meyve üretiminde de önemli bir potansiyele sahiptir. Günümüzde üreticiler üretim sürecinde ve hastalık, zararlı mücadelesi konusunda büyük başarı sağlayabilmektedir. Ancak ürettikleri ürünü pazarlama konusunda yeterli teknik bilgi ve birikime sahip değillerdir. Oysaki üreticinin kendi ürününü pazarlayabilmesi onu doğru teknikler kullanılarak üretebilmesi kadar önemlidir. Ancak özellikle pazarlama konusu günümüzde halen üreticiler tarafından profesyonelce yapılamamaktadır. Araştırma süresince Bursa'da üretilen yaş meyvelerin üretim miktarları değerlendirilmiş ve ortaya üretim çoğunluğuna sahip yedi önemli tür çıkmıştır. Bunlar sırasıyla armut, şeftali, elma, üzüm, kiraz, çilek ve incirdir. Bursa ilindeki toplam meyve üretiminin %80,1'lik kısmını söz konusu yedi tür oluşturmaktadır. Bu sebeple araştırma daha çok bu yedi önemli türün herhangi bir endüstriyel işlem görmeden taze şekilde pazarlanma süreci üzerinde yoğunlaşmıştır. Üreticilerin kendi ürünlerini pazarlayabilmesindeki en başarılı yöntemlerden biri örgütlenmedir. Günümüzde kooperatif, birlik vb. üretici örgütleri mevcuttur. Ancak hepsi ürün pazarlama hizmeti verememektedirler. Üretici örgütlerinin mevcut durumunun değerlendirilmesi ve pazarlama hizmeti verebilir hale gelebilmeleri adına anket çalışmasına dayalı bir araştırma yürütülmüştür. Özellikle yedi önemli türün ağırlıklı olarak üretildiği beş ilçedeki örgütlerle yapılan anket çalışmalarında kooperatiflerin üreticinin ürününü pazarlama konusunda yetersiz olduğu ancak bu konuyla ilgili atılım yapmayı hedefledikleri görülmüştür. Bu sebeple örgütlere pazarlama konusunda teknik destek verecek ve pazarlama sürecinin sorunsuz şekilde sonuçlanması sağlayacak öneriler sunulmuştur. Örneğin Ortak Pazarlama Ajansları'nın üretici örgütlerinin yaş meyve pazarlaması yapabilmesinde alternatif bir yol olabileceği düşünülmektedir.