Sosyal devlet bağlamında yüksek öğrenim kredi ve burs imkanlarının eğitimde fırsat eşitliğini sağlamadaki rolü: Bursa ili araştırması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşenur Çeribaş

Danışman: UFUK SELEN

Özet:

Müdahaleci, düzenleyici, yeniden dağıtıcı ve girişimci özellikleri ile bireysel hak ve özgürlüklerin sağlanmasını amaçlayan bir yönetim anlayışına sahip olan sosyal devlet sosyal ve ekonomik yaşama müdahalelerde bulunur. Tam istihdam ve işsizlikle mücadele etmek, gelir dağılımında adalet sağlamak, yoksullukla mücadele etmek, sosyal güvenliği sağlamak, fırsat eşitliği sağlamak, ekonomik büyüme ve kalkınmadaki hedeflerine ulaşmak, sosyal denge ve barışı sağlamak gibi amaçlarını gerçekleştirmek için de bir takım sosyal harcamalar yapar. Yaptığı sosyal harcamaların en büyüğü eğitim harcamalarıdır. Çalışmada yüksek öğrenim öğrencilerine yapılan kredi ve burs imkanlarının eğitimde fırsat eşitliğini sağlamada yardımcı olduğu hipoteziyle bir anket çalışması yapılmıştır. Tez üç bölümden oluşmaktadır. Tez çalışmasının ilk bölümünden konuyla ilgili arşiv araştırması yapılarak genel açıklamalardan bahsedilmektedir. İkinci kısmında ise eğitim, eğitim harcaması ve fırsat eşitliği kavramları üzerinde durularak yapılan bu harcamaların sosyal yardımlar arasındaki yeri, kapsamı, özellikleri ve faydaları hakkında bilgi verilmiştir. Tezin son bölümünde ilk iki bölümdeki bilgiler değerlendirilerek yüksek öğrenimde kredi ve burs olanaklarının eğitimde fırsat eşitliği sağlaması üzerine bir anket çalışması yapılmış olup bunların analizi ve bulguları anlatılmaktadır. Katılımcıların anketteki cevaplarının ortalamalarına bakılarak 6 ifadeye katılıyorum şeklinde, 9 ifadeye kararsızım şeklinde 5 ifadeye ise katılmıyorum şeklinde yanıt verdikleri gözlemlenmiştir. Verilmekte olan kredi ve burs imkanlarının eğitimde fırsat eşitliği sağlamada kısmende olsa yardımcı olduğu hipotezimiz veriler ışında doğrulanıp kabul edilmiştir. Fırsat eşitsizliğine yol açan 11 maddelik sıralama setinde verilen cevaplara göre ise sosyo ekonomik problemlerin bu eşitsizliği yarattığına büyük bir çoğunluk katılmaktadır. Analizler sonucu hipotezimiz öğrencilerin cevapları ışığında doğrulansa da uyguladığımız ölçeğin geliştirilmesi gerektiği kanısına varılmıştır.