Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Uludağ Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HARUN GÖÇERLER
Danışman: GÜLTEN GÜLER
Özet:Bu çalışmada Avrupa Konseyi Ortak Dil Kriterleri Çerçevesi’nin (AKODK) Almanca için bilgisayar odaklı hazırlanmış şekli olan Profile Deutsch’taki yapabilirim tanımlamaları (Kannbeschreibungen) temel alınarak, Antalya Bölgesi’nde üç Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Lisesinde 1. sınıf Almanca öğrenicilerine birer kendini değerlendirme anketi hazırlanıp sunulmuştur. Anket Genel Çerçeve’ye göre öğrenicilerin A1-A2 seviyesinde Almanca karşılıklı iletişim alanında kendilerini değerlendirmelerini amaçlamaktadır. Dolayısıyla bir yönden de öğrenicilerin kendi bilgilerini değerlendirme alanında ne derece bilinçli oldukları sınanmıştır. Bu tür becerilerin sınıf içinde öğreniciye aktarılmasının da ancak öğrenici otonomisini her zaman ön planda tutan oluşturmacı yaklaşım ile mümkün olduğu savunulmaktadır. Ankette kullanılan A1 ve A2 ölçeği arasında özellikle Antalya ve Alanya’da bulunan Anadolu Otelcilik ve Turizm Meslek Liseleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. Fakat buna karşın, yüksek oranda kararsızlık belirtilmesi de öğrenicilerin henüz istenen otonom öğrenici anlayışına ulaşamamış olduklarını gösterir. Bu çalışmanın Türkiye’deki Anadolu Otelcilik ve Turizm Liseleri öğrenicilerinin Alman dilini AKODK’ya göre A1-A2 seviyelerinde uygulama boyutunda ne derece kullanabildiklerinin saptanması ve yine bu öğrenicilerin, yabancı dil öğrenim süreçlerinde kendi bilgilerinin değerlendirilmesinde ne derece bağımsız davranabildiklerini saptayabilmek, bunlara öneriler sunmak açısından bir model teşkil etmesi amaçlanmaktadır.