Nuri Abaç'ın 1975 sonrası resimlerinde esin kaynağı olarak Karagöz Gölge Oyunu


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa Laçin

Danışman: ELVAN TOPALLI

Özet:

Türk Sanatı içerisinde resim sanatı önemli bir yer tutmaktadır. Nuri Abaç da resim sanatına gönül vermiş, kendini kabul ettirmiş pek çok ressamdan bir tanesidir. Geçmişi geleceğe duyarlı bir biçimde taşıyan Abaç, ulusal kültürümüze ayrı bir soluk ve yorum katmış; geleneksel resim sanatımızı çağdaş teknikle ve özgün içerikle bir senteze ulaştırarak önemli bir yer edinmiştir. Nuri Abaç, Anadolu Türk Sanatlarından, özellikle İslam minyatürü ve Gölge Oyunu'ndan etkilenmiştir. Buna bağlı olarak, araştırmamızın asıl amacı, Nuri Abaç'ın 1975 sonrası Karagöz Gölge Oyunu esinli resimlerini incelemektir. Bu bağlamda Karagöz gölge oyunu karakterleri ve oyunları incelenerek Nuri Abaç'ın resimlerine etkileri araştırılmıştır. Nuri Abaç resimlerinde Karagöz ve Hacivat dışında Zenneler, Çelebi, Beberuhi, Tiryaki, Baba Himmet gibi karakterlerden faydalanmıştır. Ayrıca Abaç'ın etkilendiği başlıca Karagöz gölge oyunları ise şunlardır: "Kütahya Çeşmesi", "Cazular", "Tahmis", "Orman", "Hamam", "Bakkallık", "Kağıthane Safası", "Salıncak", "Kanlı Nigâr" gibi oyunlardır. Bu oyunlar paralelinde yaptığı resimlerde, benzer konuları birkaç kez ele aldığı görülmektedir; örneğin, "Karagöz'ün Kayığı", "Karagöz Kahveci", "Karagöz'ün Konağı", "Karagöz Hamal", "Karagöz Hamam" gibi konular, farklı kompozisyonlar halinde tekrarlanmıştır.