Anadolu liseleri ve Anadolu teknik liseleri İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi davranışlarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2006

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat Altındağ

Danışman: MUSTAFA SARITAŞ

Özet:

Bu araştırmada, Anadolu Liseleri ve Anadolu Teknik Liseleri Yabancı Dil Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi davranışları arasındaki farklılıklar öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya Bursa İlinde yer alan dört Anadolu Lisesi (A.L.) dört Anadolu Teknik Lisesi (A.T.L.) dahil edilmiştir. Bu okullardaki İngilizce öğretmenlerine ve onların öğrencilerine araştırmacı tarafından geliştirilen bir sınıf yönetimi anketi uygulanmıştır. Farklılıkları belirleyebilmek amacıyla bağımsız ömeklemler için t-testi sonuçları .05 anlamlılık düzeyinde ele alınmıştır. Test sonucunda elde edilen bulgular A.L. ve A.T.L. okullarında öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre sınıf yönetiminin; planlama, motivasyon, eğitim-öğretim, dönüt ve düzeltme, istenmeyen öğrenci davranışlarının önlenmesi boyutlarında değerlendirilmiştir. Test sonuçlarında okul türüne göre farklı okul öğretmenleri ve farklı okul öğrencilerin görüşleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Fakat aynı tür okullardaki öğretmen ve öğrencilerin görüşleri arasındaki fark anlamlıdır. Öğretmenler söz konusu sınıf yönetimi davranışlarını daha yüksek sıklıkta sergilediklerini düşünürlerken, öğrenciler öğretmenlerin bu davranışları sergileme sıklığının daha düşük olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmen ve öğrenci görüşleri arasındaki farklılıkları daha ayrıntılı belirleyebilmek için sınıf gözlemleri, öğrenci ve öğretmen görüşmelerine başvurmanın daha faydalı olabileceği düşünülmektedir.