Ders kitaplarındaki oyun etkinliklerinin yabancı dil öğrenmedeki rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Bursa Uludağ Üniversitesi, EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Ceyhan

Danışman: HİKMET UYSAL

Özet:

1950 yılından beri yabancı dil öğretmenleri tarafından kullanılan "iletişimsel yöntemi" olumlu sonuçlar verdiği için son elli yıldır üzerinde bazı çalışmalar yapılmakta ve bu yaklaşım çerçevesinde çeşitli yöntemler geliştirilmektedir. Öncesinde kullanılan dil bilgisi ve öğretmen odaklı öğretim yönteminin, dili tam anlamıyla öğrenmede ve kullanmada yetersiz olduğu görülmüş olup öğrencilerin, okulda yabancı dil dersinde öğrendiklerini gerçek hayatta kullanamadıkları, eğitimciler tarafından da tespit edilmiştir. Bu gerçeğin altında hangi sebeplerin yattığı araştırıldığında ise şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Konuşamama endişesi ve çekinme 2. Doğru telaffuz edememe korkusu 3. Cümle yapısının anadilden farklı olması 4. Farklı kültüre olumsuz bakış açısı Öğrenilen dili tek başına bilmek, o dile tamamen hâkim olabilmek anlamını taşımamaktadır. Çünkü dil içerisinde, dil ile bütünleşen birçok unsur vardır. "Bir grup eğitimci de yabancı dilde iletişim kurmak için sadece dil yapılarını öğrenmenin yeterli olmadığını saptamıştır." (Freeman, 2006 ) Yabancı dil öğretilirken kullanılan yöntem kadar ek materyallerin ve yabancı dil ders kitaplarının da ayrı bir önemi vardır. Ders kitapları, öğretimde öğretmenin temel yardımcısıdır. Öğretmenin belleğini tazelemesine, derse daha hazırlıklı gelmesine, programını kolayca hazırlamasına ve kendisine güven duymasına yardımcı olur. Ders kitapları, ayrıca öğrenimi sıkıcılıktan kurtarır ve ilginin sürekliliğini sağlar. Elbette bütün bunların gerçekleşmesi, ders kitaplarının içerik ve içerik düzenlemesi bakımından iyi hazırlanmış olmasına bağlıdır. Öğretim yöntemleri değiştikçe ders kitaplarının içeriklerinde de bazı değişiklikler görülmektedir. Örneğin kitaplar artık daha renkli basılmakta; daha sade, karmaşıklıktan uzak ve öğrenci odaklı alıştırmalara yer vermektedir. Aynı şekilde öğretmenler için de konuya uygun etkinlik örnekleri içermektedir. Bunu birçok yabancı dil ders kitabında görmek mümkündür. Klett yayınlarının Netzwerk, Genial Klick ve Logisch adlı yabancı dil öğrenme kitapları, bu tarzın en güzel örnekleridir. Bu çalışmada, yabancı dil ders kitaplarında bulunan oyun etkinliklerinin yabancı dil öğrenmedeki rolü ele alınacaktır. Materyal olarak Klett yayınlarının Netzwerk, Genial Klick ve Logisch A1 seviyesi Almanca ders kitaplarındaki alıştırmalar incelenecek, burada yapılan oyun etkinliklerin dil öğrenmede hangi yetileri geliştirdiği üzerinde durulacaktır.